Rukola – wartości odżywcze

przez daniel
Rukola – wartości odżywcze

Rukola, nazywana także rukwią siewną, czy rokietta siewna, jest rośliną jednoroczną. Rukola przypomina sałatę, ale wcale nie należy do warzyw liściastych, ale do kapustowatych, czyli do tej samej grupy, co brokuły, czy jarmuż. W jej liściach znajdują się znaczne ilości wit. A,B,C i K, a także białka, cukry, kwas foliowy, błonnik, chlorofil oraz mikro i makroelementy tj wapń, żelazo, potas. Pod względem zawartości żelaza i wapnia rukola przewyższa tradycyjną sałatę. Ma charakterystyczny pikantno – orzechowym smak, zawiera także olejki eteryczne i kwas alfa – linolenowy, to właśnie on daje jej lekko orzechowy posmak. Może być spożywana zarówno na zimno jak i na ciepło.

Właściwości i wartości odżywcze rukoli

  • Jest bogatym źródłem wielu witamin i minerałów.
  • Jest niskokaloryczna 100 g dostarczy 25 kcal, długo pozostawia uczucie sytości.
  • Ułatwia trawienie tłustych potraw.
  • Zawarta w rukoli witamina C pomaga przyswajać żelazo z pokarmów, dzięki czemu zapobiega anemii.
  • Bogata jest w związki organiczne zwane glukozynolanami, mającymi działanie antynowotworowe.
  • Cynk zawarty w rukoli wzmacnia układ immunologiczny, działa antytoksycznie i antywirusowo.
  • Dzięki obfitości aminokwasów siarkowych rukola działa bakteriobójczo.
  • Zapobiegają zaćmie i zwyrodnieniu plamki żółtej.
  • Wzmacnia organizm i oczyszcza go z toksyn oraz niepożądanych produktów przemiany materii.
  • Jest niskokaloryczna i lekkostrawna.
  • Likwiduje wzdęcia, zgagę, bóle brzucha.
  • Podnosi odporność.

Related Posts

Zostaw komentarz